Jag – en cykelhjälmsperiodare…

13 10 2009

Insåg för ett par dagar sedan att jag lagt undan solglasögonen och plockat fram cykelhjälmen för min dagliga “cykla-till-och-från-jobbet-tur”. Intressant att den plockades fram nästan omedvetet. Varför? Funkar inte cykelhjälm och solglasögon? Och varför använder jag inte cykelhjälm året runt? Är det vinterväglaget som oroar?

Som en god familjefar och välinformerad svensk vet jag naturligtvis att det är bra att använda hjälm när man cyklar, att det räddar liv. Tvingar barnen att använda hjälm när de cyklar och borde således föregå med gott exempel.
Den största orsaken är nog tyvärr fåfänga. Måste man se ut som en idiot när man har på sig cykelhjälm? Varför kan ingen designa en tuff, lätt och funktionell cykelhjälm? Inte är de speciellt praktiska eller bekväma heller, sitter mest och balanserar längst upp på huvudet.

Några “undersökningar”. Cykelhjälmen är inte speciellt praktisk eller skyddande. Vid en jämförelse hamnar en ordinär cykelhjälm ganska långt ner på listan som toppas av mc-hjälm och ishockeyhjälm. Båda dessa skyddar hela huvudet och framför allt, de sitter kvar vid ett kraftigt slag!
I en annan undersökning frågade man ett antal cyklister varför de inte använde cykelhjälm. Det vanligaste svaret blev att man inte ville förstöra frisyren! Slutsatsen blir således att man hellre dör med en schysst frisör, än har hälsan med rufsigt hår…

Som bonus pater familias ska jag försöka bättra mig. Får nog testa hjälm och solglasögon nästa sommar, det borde funka. Med byfånestuk och rufsigt hår…

Share


Actions

Information

Leave a Reply

