Tandvårdsabonnemang?

6 11 2009

dental-posterJag har ett tandvårdsabonnemang (frisktandvård) hos Folktandvården. Abonnemanget ger mig fri tandvård till ett fast pris, mycket ingår men inte allt. Tandläkaren gör en “riskbedömning” av mig som patient och premien (avgiften) sätts utifrån hur min munhåla ser ut.

Jag har haft detta under ett par års tid och betalar ca 1.200 kr/år. Något högt kan jag tycka men ändå acceptabelt. Utan abonnemang kostar en undersökning ca 600 kr och ett enklare ingrepp, t.ex. lagning av hål, runt en 1.000-lapp.

Folktandvården kontaktade mig härom dagen och meddelade att det var dags att förnya mitt abonnemang.  De berättade också att att premien gått upp till ca 1.900 kr/år – notera att detta inte beror på att jag blivit flyttad till en annan riskgrupp. En schysst liten  ökning på  58%!!! [Suck]

Vänta lite nu. Gjorde för en tid sedan ett smärre kirurgiskt ingrepp (inget allvarligt). Sängplats, lugnande, narkos, en kirurg och två eller tre som assisterade (jag var lite snurrig). Kostnad 300 kr. Två återbesök à 110 kr/st. Totalt kanske 10 timmar med en massa människor och medikamenter inblandade för en totalsumma av 520 kr. Det är mindre än vad en 15 minuter lång standardundersökning hos tandläkaren kostar! Nåt står inte rätt till med tandvårdspolitiken.

Tanken med tandvårdsabonnemanget är bra, kostnaden är helt sjuk. Min villaförsäkring kostar 2.300 kr/år (Länsförsäkringar) och den täcker betydligt större risk och kostnader än vad mina tänder någonsin kommer att göra. Jag antar att någon på folktandvården har räknat noga på detta med tandvårdsabonnemang – är dock skeptisk till om de räknat rätt.

Så, ska jag fortsätta med tandvårdsabonnemaget? Jag får fundera på det. Troligtvis kommer jag inte att göra det, jag får borsta mina tänder, bli bättre på tandtråd, kanske sluta snusa – och hålla tummarna för att jag inte behöver göra några dentala ingrepp.

Share


Actions

Information

Leave a Reply

