TV-licens, är inte det lite 1900-tal?

16 12 2009

För många år sedan (usch vad jag börjar bli gammal) bodde jag och hustrun i en lägenhet med massa roliga kanaler – allra roligast var att de var helt gratis. Ingen i huset visste vart de kom i från och ingen vågade fråga. Troligtvis visste inte ens hyresvärden om det eftersom han en dag glatt meddelade att vi skulle få kabel-TV. Det installerades kanaler (ungefär samma som förut) som vi nu fick betala för – om jag inte missminner mig var månadskostnaden 139 kronor.

Initialt fick vi tillgång till alla kanaler, alltså även filkanalerna. Hustrun och jag bestämde oss då för att köpa en video*, något vi funderat på ett tag. Nu tänkte vi spela in filmkanaler i mängder för att gotta oss åt i vintermörkret. Videon inhandlades och personuppgifter lämnades för, garantiändamål som det hette. Jo, tjena! Uppgifterna skickades till Radiotjänst som, inte helt ologiskt, konstaterade att “har man video så har man TV och har man TV ska man enligt lag (1989:41) betala TV-licens” – något vi alltså inte gjort tidigare. I slutändan fick vi alltså betala runt 3.500 kronor per år – att jämföra med 0 kronor året innan – för exakt samma sak som tidigare… Att sen filmkanalerna sände fem ganska mediokra filmer sjuttioelva gånger per dygn under tiden vi hade dem “gratis” gjorde inte saken bättre. [suck]

Jag  har i princip inget emot att betala TV-licens, det är en tjänst som jag utnyttjar. [Skulle gärna betala för film/musik också om någon kunde ta fram en bra tjänst för det med rätt prissättningen. Långt dit tyvärr. Nå, det får bli ett annat inlägg. Därmed inte sagt att jag laddar illegalt! :)]
Hursomhelst, utbudet på den statliga TV:n är ganska ok och jag slipper reklamen även om jag inte tycker att det är värt 2.000 kronor per år.

Däremot känns sättet som TV-licensen administreras på förlegat. I TV:ns ungdom var det säkert ett bra sätt – det var inte så många som hade TV och det fanns ingen rim och reson i att den stora massan skulle betala för de få som hade – men nu? I dag kan det inte finnas många hushåll som inte har teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program. Ta in avgiften genom en mediaskatt istället – avgiften blir lägre och man slipper en massa onödig administration.

För er som även fortsatt tänker kämpa för att slippa betala TV-licensen kan jag tipsa om informationsfrihet.nu. Där finns mycket bra information samt möjlighet att skriva på upprop och protestlistor. Eller så lägger du energin på att lösa ett riktigt [världs]problem i stället… Eller så fortsätter du smita undan TV-licensen och lägger de sparade pengarna på någon välgörenhet… :)

* för er som ännu inte är torra bakom öronen kan jag berätta att videon var DVD:ns motsvarighet på 80- och 90-talet.

Share

Actions

Information

Leave a Reply

