Nät[verk] eller inte…

11 02 2010

Började fundera lite nu när jag fick Buzz genom min Gmail. Varför ska vi sitta på olika sociala sidor och chattar? Var ska jag hitta tid och ork att logga in på och uppdatera ett antal olika ställen? Jag förstår varför det finns olika varianter på saker och ting men jag förstår inte varför de inte är synkade med varandra?

Använder idag Facebook (och nu tydligen även Buzz). Har inte orkat ge mig in i Twittervärlden även om den säkert är trevlig. Jag använder Google Talk (främst den integrerade version som finns i min Gmail) och det händer att jag kör Skype. Samtidigt har jag massor av vänner som sitter på MSN, ICQ, AIM, mm, osv, etc. Jag har aktivt valt bort att chatta med dem av den enkla anledningen att jag inte orkar/vill ha en massa konton och/eller program. Hela upplägget känns inte så “internettigt”. Vore bättre om jag kunde chatta med alla mina kontakter oavsett vilken leverantör vi valt eller att jag kunde uppdatera min status eller dela saker med från ett ställe, där sen de som vill kan följa – kan ni gissa? – just det, oavsett vilken leverantör de valt.

Ponera att e-mejl fungerade på samma sätt, att du bara kunde mejla till personer som har samma internetleverantör som du valt. Eller att du med Explorer bara kunde surfa på sidor som var gjorda av Microsoft… Internet skulle nog ha stannat vid att vara Ines Uusmanns fluga.

Jag vet att några utvecklare jobbar med att synkronisera tjänsterna men det borde ske från start. Så, upprop! Knyt ihop säcken nu – alla ni fantastiska internetinnovatörer – och ta tillbaka nätverket till nätet, inte som idag i “små” isolerad celler!

Share


Actions

Information

4 responses

16 02 2010
Oscar Lindeberg

Finns många hjälpmedel där ute
http://hootsuite.com/ har du full koll på alla medier, kan även ha konto ihop med andra.
Go for gold – börja twittra, mkt bra info där ute och snabba kommentarer från alla dina anhängare.
Ställde en undersökningsfråga på Twitter häromdagen och fick 10 svar på 10 minuter – inte illa.
Finns även sidor som har koll på alla din inlogg.
Ge inte upp broder – Social Medier är rörigt men potentialen är enorm.
Din blogg fyller 4 av 4 SM behov:
Hitta människor som är intresserade, leverera intressant innehåll, fånga deras information, håll kontakten…..

16 02 2010
Carl Lindeberg

Du förstärker faktiskt argumenten i mitt inlägg och missförstå mig rätt. Sociala medier är ett utmärkt sätt att få en en snabb respons eller interaktion med din målgrupp (vänner, kunder osv) men det är fortfarande för krångligt.
Varför ska jag behöva ta in en extern leverantör för att knyta ihop säcken – det bör göras från början. Jag vill väl inte först gå in på ett ställe för att skriva mina mejl och sen gå till ett annat för att se om jag fått mejl från vänner eller kunder som har en annan mejlleverantör…
Som du säger, sociala medier är röriga. Ta bort det röriga, först då blir potentialen enorm!
(hootsuite.com låg tyvärr nere för tillfället, ska kolla in det. Misstänker dock att jag där endast har möjlighet att bevaka mina sociala medier – inte är det väl så att jag där kan göra ett inlägg som automatiskt sprider sig till Twitter, Facebook, Buzz osv, mm, etc…?)

17 03 2010
Johan

Jo, och det stannar väl inte där heller… har ni sett http://www.google.com/intl/sv/help/ig/social/
ännu mer att välja på.

18 03 2010
Carl Lindeberg

Google verkar kämpa för att komma in på den sociala marknaden. De kommer säkert lyckas på något sätt vad det lider.
Grundproblemet i inlägget finns dock fortfarande kvar…

Leave a reply to Johan Cancel reply